System nauki angielskich słówek
Do powtórki:
-
Do dodania:
-
Ilość słów:
-
Zestawy słów angielskich
60 zestawów
2530 słówek
500 najważniejszych
słów angielskich
Artykuły o angielskim
i nie tylko...

Nauka słówek angielskich - częste błędy

Znajomość angielskiego jest w dzisiejszym świecie bardzo potrzebna na każdym szczeblu kariery. Język ten jest podstawą komunikacji z każdym cudzoziemcem. Niemal w każdej branży znajomość chociażby podstaw angielskiego jest wymogiem kluczowym. Szczególnie chodzi o wyrażenie podstawowych potrzeb i komunikatów. Aby uzyskać komunikatywność znajomość słownictwa języka angielskiego wyprzedza potrzebę stosowania bezbłędnej gramatyki. W tym artykule zastanowimy się nad podstawowymi błędami w nauce angielskiego. Szczególnie w zakresie nauki słówek języka angielskiego, które stanowią budulec umiejętności językowych.

Błąd 1. Brak konsekwencji w nauce słówek angielskich

nauka słówek angielskich Pierwszym błędem jaki często popełniany jest przez uczących się angielskiego jest brak konsekwencji. Brak stosowania się do wcześniej wytyczonego planu nauki słówek języka angielskiego może mieć bardzo wiele przyczyn. Po pierwsze przyczyną może być przecenianie własnych możliwości. Często wyznaczamy sobie zbyt ambitne cele. Chcemy na przykład uczyć się 50 słówek dziennie. Na początku wydaje się to proste. Takie tempo można utrzymać przez tydzień albo dwa tygodnie, ale później czas jaki wymagany jest na naukę nowych i powtarzanie starych, nauczonych słówek jest tak długi, że rezygnujemy z wcześniej wytyczonego planu. Często połączone jest to z ogólnym zniechęceniem. Rzucamy naukę w kąt, tracimy wszystko co z takim wysiłkiem zdobywaliśmy i nic nie zyskujemy. Szczególnie dzieje się tak jeżeli uczymy się słówek w tradycyjny sposób – czyli wkuwanie słówek bez względu czy jest to wkuwanie ze słowniczków, czy wkuwanie za pomocą programów komputerowych do nauki słówek. Zniechęcenie przy klepaniu słówka po słówku, robieniu powtórek siadaniu przed komputerem przychodzi bardzo szybko. Trudno odzyskać poprzedni zapał do nauki słownictwa. Często przy rezygnacji z nauki wracamy do niej dopiero po kilku miesiącach, a w ekstremalnych przypadkach nie wracamy do nauki języka angielskiego już wcale.

O wiele lepiej jest zastosowanie zupełnie innego podejścia do nauki słówek języka angielskiego. Należy wyznaczać sobie cele osiągalne, a także umożliwienie sobie rezygnacji z któregoś dnia nauki w ramach jednostki czasu. Na przykład ustalamy, że będziemy uczyć się pięciu angielskich słówek dziennie, ale będziemy również pozwalać sobie na jeden dzień wolny w tygodniu. Nie jest on z góry ustalony, ale kiedy nam coś „wypadnie” albo mamy gorszy dzień możemy sobie pozwolić na odpoczynek od nauki bez wrażenia że łamiemy dane sobie przyrzeczenie. Trzeba sobie pozwolić na trochę luzu. Na dłuższą metę daje to lepsze rezultaty. Taki tryb nauki pozwoli nam nauczyć się 30 słów tygodniowo, 120 miesięcznie i 1400 rocznie. To bardzo przyzwoity rezultat, który przy opanowaniu podstawowej gramatyki języka angielskiego pozwala na solidną komunikację i umiejętność poradzenia sobie w większości z codziennych sytuacji, a także w wielu bardziej skomplikowanych chwilach.

Konsekwencja jest więc możliwa do utrzymania kiedy znamy swoje możliwości i dajemy sobie miejsce na błędy. Trzeba o tym pamiętać. Nie należy od siebie wymagać za dużo. Trzeba trzeźwo ocenić swoje możliwości i przystąpić do nauki słówek języka angielskiego nie „na hurra”, ale bardziej odpowiedzialnie i z odpowiednim planem. Z drugiej strony jeśli mamy już dobrze wyważony plan należy trzymać się jego wykonania i nie pozwalać na opóźnienia. Konstrukcja psychiczna człowieka powoduje, że jeśli utrzymamy taki plan przez co najmniej trzy tygodnie to osiągnięcie celu jest bardzo prawdopodobne. Nauka słówek angielskich jest najtrudniejsza na początku.

Błąd 2. Brak utrzymania motywacji do nauki słownictwa angielskiego

Motywacja do nauki słówek języka angielskiego jest bardzo ważna. Jeżeli nie mamy prawdziwej motywacji to nie będziemy mieli serca do naszej pracy. Na pewnym poziomie motywacja jest bardzo trudna do osiągnięcia. Może to nieprawdopodobne, ale Bruce Lee spędził lata na czytaniu starożytnych i nowożytnych filozofów i myślicieli by dotrzeć do technik, które pozwolą mu wytrzymać wymagania morderczego treningu. Wy na pewno nie będziecie potrzebować, aż tak wysublimowanych technik by uczyć się słówek języka angielskiego. Wystarczy kilka prostych technik, które pozwolą wam pokonać zniechęcenie.

motywacja do nauki słówek Po pierwsze musicie uświadomić sobie korzyści jakie osiągnięcie dzięki opanowaniu języka angielskiego. Najlepiej bowiem jest, żeby potrzeba nauki słówek angielskich i całego języka wypływała z wnętrza, a nie była spowodowana czynnikami zewnętrznymi. Wasza motywacja nie będzie wystarczająco mocna jeśli będziecie się uczyć bo ktoś wam każe to robić. Musicie znaleźć powód na naukę słówek angielskich wewnątrz siebie. Musicie tą potrzebę zwizualizować, tzn. wyobrazić sobie jak korzystacie z angielskiego pracując w wymarzonej pracy w obcym kraju, albo rozmawiając z osobami (z którymi zawsze chcieliście porozmawiać) po angielsku.

Po drugie ważne są nagrody (tzw. wzmocnienie pozytywne) za wykonanie planu jak i kary (wzmocnienie negatywne) za lenistwo o brak osiągania celów. Ważne jest jednak żeby wzmocnienie pozytywne było dominujące. Można sobie pozwolić na skarcenie, ale najważniejsze są nagrody. Trzeba być dla siebie uczciwym i nagradzać się zgodnie z wysiłkiem jaki został włożony w osiągnięcie celu. Na przykład za terminową naukę słówek i dobry wynik w sprawdzianie na koniec miesiąca można pozwolić sobie na nowy ciuch, a za ukończenie całego rocznego planu można sobie pozwolić na coś większego na przykład na nowy telefon komórkowy albo laptop. Nasz program do nauki słówek ultratext oferuje nagrody i jest pierwszym tego programem w polskim internecie.

Po trzecie nic tak nie wzmacnia motywacji jak poinformowanie znajomych i przyjaciół o swoich zamiarach. Uwaga muszą to być tak zwani ludzie pozytywni, którzy będą wzmacniać twoją siłę woli, a nie cię zniechęcać. Wiele jest takich osób, które nienawidzą waszego sukcesu i będą robić wszystko, byście załamali się i nie osiągnęli sukcesu. Takich ludzi nie informujcie o swoich planach dotyczących nauki i otrzymaniu jakiegoś certyfikatu językowego. Informujcie tylko sprawdzonych ludzi, których darzycie szacunkiem i sympatią.

3. Etapowość i brak powtarzania

Powyższy błąd w nauce słówek jak i całego języka angielskiego charakterystyczny jest dla uczniów i studentów, który niekiedy uczą się do konkretnych sprawdzianów sprawdzających jedynie wycinek wiedzy słownikowej lub gramatycznej. Niestety często bywa, że o dobrym stopniu lub o odpowiedniej punktacji decyduje wiedza, która jest praktycznie bez znaczenia dla praktycznej znajomości języka angielskiego. Często bowiem słownictwo obejmuje bardzo specjalistyczną kategorię, a gramatyka jest tak skomplikowana, że takich zdań próżno szukać na brytyjskiej lub amerykańskiej ulicy. Na domiar złego uczniowie i studenci uczą się „do sprawdzianu” nie dbając o to by zdobytą wiedzę utrwalić. Kłania się słynne ZZZ, zakuć, zaliczyć, zapomnieć, które jednak przy nauce słówek języka angielskiego ma bardzo opłakane skutki.

Języka angielskiego nie można uczyć się etapami. Nauka słówek angielskiego to powinien być proces, w którym nic co przyswojone nie może być już zapomniane. Przy nauce słówek często lepiej jest powtórzyć użyteczne i potrzebne słówko niż nauczyć się 10 następnych, których użyteczność jest wątpliwa. Lepiej znać kluczowy czasownik niż nauczyć się 10 subtelnych przymiotników. Etapowość nauki to ogromny błąd jeżeli materiał nie jest ciągle powtarzany. Oczywiście jeżeli materiał jest bardzo dobrze przyswojony to częstotliwość powtórek powinna się zmniejszać, a narzędzia używane do powtórek powinny ulec zmianie. Zamiast zwykłego przeglądania notatek, rejestrów słówek należy wprowadzić do powtórki elementy „żywego języka angielskiego” – czytać artykuły, anglojęzyczny internet, obejrzeć wiadomości po angielsku (wiadomości to bardzo dobre źródło ćwiczeń jeśli chodzi o rozumienie ze słuchu, szczególnie jeśli chodzi o amerykańskie stacje telewizyjne, lektorzy mówią tam wyraźnie, słownictwo jest nieskomplikowane więc to pierwsze teksty słuchane po które powinniście sięgnąć).

4. Źle dobrana metoda nauki słówek angielskich

Kolejnym bardzo poważnym błędem w nauce słownictwa angielskiego jest dobranie nieodpowiedniej metody nauki. Musicie bowiem zdawać sobie sprawę, że nauka słownictwa powinna być bardzo dobrze przemyślana. Waszym celem w nauce są najważniejsze słówka angielskie. Ucząc się niepotrzebnych słówek spowalniacie naukę angielskiego i marnujecie swój czas. Po co uczyć się skomplikowanych nazw kolorów, kształtów albo nazw posiłków. To jest wam na początkowym etapie nauki zupełnie niepotrzebne! Zastanówcie się bardzo dobrze zanim rozpoczniecie naukę tzw. "najważniejszych słówek". Czy stoją za tym stwierdzeniem jakiekolwiek badania? Na jakiej podstawie ci którzy ogłaszają że ich słówka są najważniejsze tak twierdzą? W początkowym etapie zdobywania pierwszych 1500 słów angielskich najważniejsze są słówka pozwalające Wam na swobodną komunikację w obcym języku. Przeanalizujcie dokładnie czy słówka, których się uczycie są naprawdę kluczowe.

Po drugie, kiedy jesteście już pewni, że baza słówek, której się uczycie jest odpowiednia możecie zastanowić się w jaki sposób uczyć się języka. Czy postawić na tradycyjne wkuwanie? Założyć papierowy słowniczek i wpisywać po kolei słówka, których będziecie się uczyć? Możecie tak zrobić. Metoda ma takie zalety, że taki mini słowniczek możecie mieć zawsze przy sobie. Po drugie, uzupełniacie słowniczek sami więc lepiej zapamiętujecie słówka, które własnoręcznie piszecie. Ale na tym kończą się zalety tej metody. Mechaniczne wkuwanie słówek jest nudne i zniechęcające. Po drugie bez trenowania użycia słówek w kontekście budujecie w ten sposób raczej swój słownik pasywny – czyli będziecie rozumieć słówka, ale nie będziecie ich sami używać. Po trzecie powtórka słówek jest katorgą. Słówko, po słówku, raz za razem – takie powtarzanie może doprowadzić do pasji.

Kolejny sposób jest wariacją na temat sposobu pierwszego – czyli wkuwanie słówek angielskich przeniesione na komputer. Sposób ten jest bardziej nowoczesny i umożliwia dodatkowe bajery czyli odsłuchanie słówek albo obejrzenie zdjęć związanych z danym słówkiem. Niektóre najlepsze programy do nauki słówek pozwalają na zobaczenie przykładowego zdania ze słówkiem, którego akurat się uczymy. Do tego dodatkowym bajerem jest system powtórek oparty na naszych ocenach znajomości powtarzanych słówek. Do zalet takich systemów należy niewątpliwie możliwość odsłuchania słówka, obejrzenia go w kontekście, oraz system powtórek (jeżeli stosujemy go zgodnie z instrukcją, a nie „ułatwiasz sobie życie”). Wadą takiego systemu jest uzależnienie od medium czyli komputera lub smartfona, jego sprawności i często połączenia z internetem. Po drugie medium, na którym uczycie się słówek angielskich może stanowić samo w sobie źródło odciągające was od nauki. Jakie to jest bowiem kuszące by na chwilę przerwać naukę by spojrzeć na e-mail, zajrzeć na facebooka, albo spojrzeć na coś w internecie. Każdy psycholog podkreśla, że czas na naukę to czas na naukę. Rozpraszanie, nie posiadanie swojego "miejsca do nauki" może spowodować, że trudniej będzie wam osiągnąć swój cel. Następną wadą nauki w sposób elektroniczny jest cały czas fakt, że nauka słówek powoduje rozbudową w większej części waszego słownika pasywnego. Nauka słówek nie powoduje, że budujecie słownik aktywny, a także najczęściej nie uczycie się słówek w kontekście (najczęściej zdania, w którym użyte jest słówko jest ignorowane). Najczęściej też takie systemy nauki słówek zbudowane są na krótkich grupach słówek angielskich w danej kategorii. Kategorie te nie maja nic wspólnego z tym jakie słówka są naprawdę najważniejsze przy nauce angielskiego.

Niektórzy wyróżniają jeszcze inne metody nauki słówek, ale według nas sposoby te są jedynie wariacją na temat przyswajania słówek w sposób tradycyjny. Poleca się naukę w stanach hipnozy, naukę w stanie relaksacji, mnemotechniki i inne systemy, które maja sprawić że nauka słówek będzie odbywała się bez wysiłku. Każdy jednak intuicyjnie wie, że za darmo i bez wysiłki można dostać jedynie kopa w zadek.

Jest jednak nowy sposób nauki słówek, który według nas jest rewolucyjny. Ten sposób to metoda nauki Ultratext. Czym wyróżnia się ta metoda? Po pierwsze autorzy tej metody zbadali gigantyczną bazę tekstów angielskich (będących głównie dialogami seriali, filmów, a także danych z forów internetowych) , która składała się z ponad 30 milionów słów. Jest to baza unikalna i niepowtarzalna. Nikt jeszcze nie zgromadził w ten sposób danych. Jej wyjątkowość wynika z racji tego, że nie została ona stworzona na bazie tekstów pisanych (artykułów, książek) jak to zwykle się dzieje w słownikach frekwencyjnych, a na bazie języka mówionego, języka który jest najważniejszy dla języka komunikacji. Jest to "żywy język", a nie skostniały język artykułów i książek. Następnie ta wyjątkowa baza została w sposób systematyczny przeanalizowana przez nasz zespół specjalistów. Analizy zajęły kilka miesięcy. Dzięki temu wybrano najważniejsze znaczenia angielski słów. To bardzo ważne, że wybrano najważniejsze znaczenia angielskich słów a nie same słowa. Każdy przecież zdaje sobie sprawę, że angielskie słowa mają bardzo wiele znaczeń. Niektóre nawet kilkadziesiąt. My wskazujemy znaczenia, a nie słowa co ma doniosłe znaczenie dla jakości nauki. Utratext odpowiada na pytanie jak uczyć się słówek angielskich.

Co więc wiemy? Wiemy, że specjaliści Ultratext znaleźli najważniejsze znaczenia angielskich słów. Mamy więc pewność że będziemy się uczyć najważniejszych słów, które mają znaczenie dla "żywego języka angielskiego" I na tym specjaliści Ultratext mogliby zakończyć. Ale oni poszli o krok dalej! Oni opracowali system nauki tych najczęstszych sposób za pomocą specjalnie skonstruowanych tekstów. Te teksty są ułożone jedynie z najważniejszych słów języka angielskiego ustalone przez specjalistow Ultratext. Ale to nie wszystko! Teksty Ultratext są tekstami, które są pelne humoru i zaskakują puentą. Przy ich lekturze będziecie się dobrze bawić. Specjaliści Ultratext chcieli bowiem wykorzystać efekt tzw. "dobrego, pozytywnego nastawienia", które jest osiągalne jedynie wtedy kiedy jesteśmy zainteresowani i w dobrym humorze. Teksty Ultratext chce się czytać i w tym jest ich siła! Specjaliści Ultratext wykorzystali każde słowo z bazy najważniejszych 500 słów języka angielskiego co najmniej 3 razy. Niektóre słowa są wykorzystane nawet kilkanaście razy. To spowoduje, że słówka będą nauczane w różnym kontekście i będą lepiej przyswajane. Po drugie, teksty Ultratext mają naturalny potencjał, by być narzędziem do budowania słownika aktywnego. Dzieje się tak dlatego, że historie naszych specjalistów chce się opowiadać innym. Są one zabawne i zaskakujące. Każdy chciałby się nimi popisać w towarzystwie.